Terugspoelen (okt ’20)

In de spotlight

  • Harald Kassies | United
    Hij wilde altijd al bij de televisie werken, maar juist niet in de spotlights. Zijn naam zal dus bij de televisiekijker geen belletje doen rinkelen, maar als je de televisie aanzet is de kans groot dat je in een van zijn decors terecht komt. Decorontwerper Harald Kassies vertelt in een interview met LiveHilversum over zijn vak, zijn carrière en de toekomst van decor.
    Lees verder bij Live Hilversum Business: Unbranded | Harald
  • Marco-Paul de Jeu | CapeRock
    Als strategy director en partner heeft hij CapeRock zien uitgroeien tot een toonaangevende partij in media branding en design. Hoe dat zo is ontstaan en welke ‘droomklanten’ hij nog koestert, vertelt De Jeu in BM Talk.
    Luister verder bij Broadcast Magazine: BM Talk

Top of flop
Love it or hate it, The Masked Singer is een ongekende kijkcijferhit voor RTL4. Het AD vroeg jurylid Loretta Schrijver wat het succes verklaart: ,,Het is niet een goedkoop in elkaar geflanst programmaatje. Het is mooi gemaakt. Dat zie je aan de kostuums, de dansers, het decor. Je stapt als het ware even een sprookjeswereld binnen. Dit is weer de chique televisie van twintig jaar jaar geleden.” We verlangen schijnbaar terug naar de glorietijd van de grote spelshows. Maar of het chique is of juist camp, kunst of kitsch, daar zullen de meningen over verschillen. Buiten kijf staat dat de kostuums om van te smullen zijn. Deze worden gemaakt door verschillende kostuumontwerpers, waaronder Léanne van Deurzen, van atelier Coupe de Théâtre in Breda. Op de facebook-pagina van Coupe de Théâtre zijn ontwerpschetsen en foto’s te zien.

Aan de andere zijde van het spectrum is daar Mondo, het VPRO-programma dat in de plaats kwam van Boeken en Vrije Geluiden, en dat nu, na ongeveer een jaar op de buis gaat verdwijnen. De laatste aflevering wordt eind december gemaakt. Volgens Gijs van Beuzekom, netmanager van NPO 2, sluit Mondo onvoldoende aan bij het publiek. Dat is een iets chiquere manier om te zeggen dat de kijkcijfers niet goed genoeg zijn. Kunst- en cultuurprogramma’s hebben het altijd lastig gehad op televisie, is Nederland te klein voor een wekelijks cultuurmagazine?

Er gebeurt genoeg in Nederland. Bijna dagelijks schuiven schrijvers, muzikanten, theatermakers, filmers aan bij de talkshowtafels. Maar niet alle creatieven en kunstenaars gedijen goed aan zo’n tafel, gesandwitched tussen andere onderwerpen en gasten. Gevestigde namen maken via een documentaire-format als AVRO’s Close Up kans op zendtijd, maar zo blijft er dus een grote tussencategorie aan kunst- en cultuuruitingen onderbelicht op televisie.

Dankzij corona komt daar misschien verandering in. Componist Stephen Emmer is een mooi initiatief gestart voor de culturele sector die door het sluiten van theaters, podia en festivals gemeen hard geraakt is. Wat als de NPO zendtijd en platforms beschikbaar stelt voor cultuuraanbod en voorstellingen uit de wereld van de professionele dans, theater en muziek die door de coronacrisis niet of beperkt door konden gaan? Het plan kreeg goede respons en in het tweede steunpakket is 10 miljoen vrijgemaakt voor de NPO om dit te realiseren.

Sinterklaasjournaal
Even terug naar kitsch: Het Sinterklaasjournaal. Bij het samenstellen van de tentoonstelling Show Me The News van jaren terug kwam een aardig weetje naar boven. Doorgaans worden decors en de daarvoor verwaardigde desks na gebruik vernietigd. Maar toen de decors van André Postma en Dirk Debou voor het NOS journaal en Jeugdjournaal in 2001 vervangen werden, liet Debou de stalen journaaldesk in zijn huis takelen en verhuisde het presentatietafeltje van het Jeugdjournaal naar de decor- en rekwisietenopslag.

Het opvallende tafeltje werd vervolgens weer tevoorschijn gehaald, gespoten, met peper(kruid?)noten, pakjes en linten aangekleed en kreeg nog een lang tweede leven als presentatiedesk van Diewertje Blok in het Sinterklaasjournaal. Ik heb het tafeltje destijds naar het museum laten brengen (met dank aan de NTR) om in de tentoonstelling te plaatsen, het was immers een van de weinige originele ‘objecten’ die nog bestonden (de desk van Debou was te zwaar om te verplaatsen). Als je de foto ziet begrijp je denk ik wel waarom het de tentoonstelling uiteindelijk niet heeft gehaald.

De Beeldengeluidwiki
De Beeldengeluidwiki.nl lijdt al een aantal jaar een zieltogend bestaan, terwijl het in essentie een mooi platform is om de geschiedenis van de omroep, informatie over televisiemakers voor en achter de schermen en specialistische technische informatie te delen. Een aantal jaren geleden is de wiki ‘gekaapt’ door rivaliserende groepen De Club van Sinterklaas-fans (ik verzin dit niet!) en omdat er geen redactie meer was, ontspoorde de boel een beetje. Inmiddels kan niet zomaar iedereen meer bijdragen leveren aan de wiki en wordt er weer wat strenger opgelet, maar een redactie die zorgt dat er nieuwe biografieën geschreven en nieuwe onderwerpen uitgediept worden, komt waarschijnlijk niet meer terug.

Het is jammer dat de Beeldengeluidwiki zo’n stiefmoederlijk lot ten deel valt, ik vind het zelf een nuttig instrument en ik heb in de afgelopen jaren vele decor- en grafisch ontwerpers, decorateurs, omroepbestuurders, regisseurs en andere interessante types toegevoegd. Dat is wel altijd een tijdrovend klusje. Daarom was ik erg blij met Jan Heesemans. Met hulp van oud-collega’s schreef hij een biografische tekst over zijn werk als lichtontwerper, hij maakte een oeuvrelijst, verzamelde beeldmateriaal en mailde dat door. Ik kon het zo in de wiki knippen en plakken. Weer een mooie pagina erbij in een onderbelicht (;-) vakgebied. Iedereen blij!

Ik vroeg aan Heesemans welke achter-de-schermen helden nog een pagina verdienden en hij noemde onder andere Wim Smit. Dat deed bij mij geen belletje rinkelen, maar na even zoeken in het archief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid kon ik dankzij een aantal foto’s een beeld vormen van de man en zijn werk. Wim Smit heeft nu dus ook een pagina. Kortom, ontbreekt er iemand in de wiki, wil je zelf een pagina maken, verbeteren of uitbreiden? Over jezelf of iemand anders? Neem even contact me op, dan kijken we samen hoe we dat aan kunnen pakken.

Heb je een opmerking of suggestie voor een artikel op Vormvanvermaak.nl of een interessant artikel, filmpje of interview wat je wilt delen? Mail naar info@vormvanvermaak.nl of laat hieronder een reactie achter.

Reageer