Boerin in Frankrijk

De serie Boerin in Frankrijk waarvoor Fokke Duetz bovenstaande ontwerpen op papier zette, verhaalt over het zware leven van boerin Wil Den Hollander-Bronder die in 1952 naar het Franse platteland verhuist. Den Hollander schreef haar belevenissen op in romans en die vormde de basis voor het scenario van de serie die in 1973 in productie ging onder leiding van NCRV regisseur Bob Löwenstein.

De hoofdrol werd gespeeld door Lia Dorana. Deze actrice was enkele jaren daarvoor na een geflopte one-woman-show met haar man en een tentje in de auto gestapt en had zich op het Franse platteland afgezonderd voor de crisis in de Nederlandse toneelwereld, het aftakelende leefmilieu in het overvolle Nederland. Voor Den Hollander was het geen zelf verkozen isolement, haar man kon geen werk krijgen in Nederland, maar wel in Frankrijk en zij moest mee. Het lukte door taal- en cultuurverschillen niet om te aarden, zelfs met de in Frankrijk geboren kinderen was de band moeizaam. Dan was er nog sprake van allerhande tegenslag, armoede en ziektes.

73-07-03 De telegraaf

Foto gemaakt bij de opnames voor het dorpsfeest, op de laatste opnamedag in Inval Boiron voor Boerin in Frankrijk. Bron: De Telegraaf 3-7-1973

De echte boerin was overigens betrokken bij de opnames die voor een groot deel plaatsvonden in haar boerderij en op haar eigen erf in het dorpje Inval Boiron. Ze leerde Dorana bijvoorbeeld koeien melken en verzorgde de cast en crew. Omdat ook de bewoners van het dorpje figureerden als zichzelf werd het een behoorlijk authentieke weergave van de gebeurtenissen in de boeken. Toen Den Hollander de eerste twee afleveringen zag, zei ze dan ook met tranen in haar ogen tegen Löwenstein dat het precies zo was geworden hoe ze het had geschreven.

Er waren voor de opnames 44 filmdagen in Frankrijk, 8 dagen in Nederland en 21 dagen in de studio nodig. Het werd dan ook een serie van 13 afleveringen. Naast Lia Dorana en Roger Coorens in de hoofdrollen, speelden in totaal 94 Nederlandse, Belgische en Franse acteurs en figuranten mee.

Voor de studio-opnames ontwierp Fokke Duetz een onbekend aantal sets. In totaal zijn daar vanuit drie verschillende collecties zes ontwerptekeningen naar boven gekomen. Duetz was blijkbaar vrijgevig, ook tekeningen van andere producties – De klop op de deur, Het meisje met de blauwe hoed, Marijke – zijn op vergelijkbare wijze verspreid geraakt. Het aardige is natuurlijk dat ze door de inventarisatie van ontwerparchieven voor dit onderzoeksproject weer een beetje bij elkaar gebracht worden. In het geval u ooit decortekeningen van Duetz hebt mogen ontvangen… ik hoor graag van u!

bronnen: Het vrije volk, 3-7-1973, De Telegraaf, 04-10-1973, Beeldengeluidwiki.nl

Reageer