Sonic blog: dag 1

De komende dagen zal het voor de verandering eens niet gaan over televisievormgeving, want vanmiddag gaat het tweejaarlijkse Sonics Acts festival van start. Het thema van dit jaar: Travelling Time. We nemen tijd vaak voor lief en staan er niet bij stil. Maar tijd is grotendeels een menselijke constructie en heeft een ontstaansgeschiedenis en een toekomst. Bovendien zijn er hele andere manieren om tijd te beleven. De computer bijvoorbeeld, die steeds onmisbaarder wordt in ons leven, werkt met een heel ander soort tijd. Sonic Acts draait vooral om experimentele muziek, analoog én digitaal. Muziek is een buitengewoon geschikt medium om te reflecteren op het begrip tijd. Zonder tijd geen muziek. Hetzelfde kan uiteraard gezegd worden van bewegend beeld en is er de komende dagen dan ook genoeg te zien.

Als eerste opent vandaag het NIMk de gelijknamige tentoonstelling. Daarin is werk te zien en horen van Daïchi Saït (alleen tijdens het festival), Joe Gilmore, Juliana Borinski, Julien Maire, Tao G. Vrhovec Sambolec, Mark Fell en Philipp Lachenmann. Met je festivalkaartje (een los kaartje of passe-partout) kun je gratis naar binnen, dus loop vooral even langs de Keizersgracht de komende dagen (of na het festival, de tentoonstelling loopt tot 15 april)

Ik ben erg benieuwd naar de installatie van Juliana Borinski, die bestaat uit een diaprojector waaronder een lege dia langzaam vervormd door toevoeging van een bepaalde vloeistof. In de jaren zestig traden veel bands op met ‘vj’s-avant-la-lettre’ die met dit soort vloeistof dia’s een lichtshow verzorgden. Door de context te veranderen zal een heel ander soort ervaring dan die van een popconcert opgeroepen worden.

Verder vandaag: een lezing van George Dyson over het verschil tussen ‘mensentijd’ en ‘computer tijd’ en daarna het avondprogramma ‘Beyond Time’ in de grote zaal van de Paradiso. Hierover later vannacht (of morgenochtend) verslag!

SXSW excellence in title design: Jurjen Versteeg

Jurjen Versteeg (Synple) is een van de 20 geselecteerden in de SXSW Film Design Awards in de categorie Excellence in film title design.

Versteegs sequentie is geen introductie voor een film of televisieserie, maar het filmpje laat de geschiedenis van het ontwerp van filmtitelsequenties zien. In plaats van de namen van cast en crew hebben George Méliès, Saul Bass, Maurice Binder en al die andere ontwerpers de hoofdrollen. Versteeg is er in geslaagd om telkens de essentie van elke ontwerper op subtiele wijze weer te geven en toch binnen zijn eigen concept en stijl te blijven. Een knappe sequentie die al eerder in de prijzen viel en waarschijnlijk op SXSW ook in de smaak zal vallen.

Versteeg maakte de sequentie als afstudeeropdracht aan de Willem de Kooning academie. Op Forget the film, watch the titles is een uitgebreid interview te lezen over deze ‘filmtitelsequentie over filmtitelsequenties‘. Nieuwschierig naar de andere 19 titelsequenties, die zijn ook te bekijken via Forget the film, watch the titles.

Børge en Joanika Ring

Vandaag was ik op bezoek bij Anne-Mieke Bovelett om meer te weten te komen over haar grootvader Peter Zwart. Ze heeft altijd een goede band met hem gehad en heeft een aantal mappen met zijn werk in haar bezit. Hierover binnenkort meer.

Helaas begon het bezoek met slecht nieuws. Het huis van Anne-Miekes ouders, animator Børge en beeldhouwster Joanika Ring is op 1 februari compleet verwoest door een brand. Door de brand zijn de kunstenaars ook hun grootste bron van inkomsten kwijt geraakt. Het huis deed namelijk onder andere dienst als bed & breakfast. Bovendien is de gezondheid van Børge zodanig verslechterd dat hij vlak voor zijn 91ste verjaardag in het ziekenhuis is opgenomen. Voor iedereen die Børge en Joanika wil helpen; er is een site waar je een donatie kan doen help.borgering.com

Er was gelukkig ook goed nieuws. Op 2 februari (één dag na de brand) kreeg Børge de Winsor McCay Award toegekend, een life-time achievement-award van de jaarlijkse Annie Awards. De Oscar die de animator in 1985 won voor Anna en Bella is gesmolten, maar deze prachtige award in de vorm van een Zoetrope maakt dat gemis misschien wat minder. Foto’s en het laatste nieuws zijn te volgen op de sites van Børge, Joanika en Hans Perk.

Danny Smit; MTV & Champions League

Vandaag in de VARA gids: en interview met Dann Smit over zijn werk aan de vormgeving van de Champions League. Een zeer complexe opdracht met strikte eisen, veel betrokkenen en gepiel op de vierkante millimeter. Maar daar staat dan wel een miljarden publiek (en een fijn budget) tegenover. Smit werkte ook enkele jaren voor MTV. Een bescheiden publiek en een eveneens bescheiden budget, maar wel veel creatieve vrijheid! En wat maak je dan? Gewoon iets geks… Of in zijn eigen woorden:

This is one of those projects where everybody is lost once you start presenting your ideas.
Ninja’s fighting a glamrocker? Conjoined twins break dancing? A cyclopse being attacked by cheerleader fairies on rollerskates? Ah, you’re lost, I can see you stare at the ceiling…

De bumpers zijn te bekijken op het online portfolio van Smits productiebureau Dare op Behance.net.

Grafisch geluk 6: Symposium

Afgelopen donderdag (19 januari) vond het symposium Grafisch Geluk plaats, een van de vele evenementen die Museum Hilversum rond de gelijknamige tentoonstelling organiseert. Het symposium is het resultaat van een samenwerking met de afdeling grafisch ontwerp van de HKU. Het werk van studenten hangt in de tentoonstelling op de etage met ontwerp van hedendaagse grafici. In korte filmpjes laten studenten zien voor hun het grafisch geluk zit. Voor de tentoonstelling zocht het museum daarnaast ook samenwerking met stichting Premsela en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Doordat dit instituut de depots opende, zijn op de derde etage de ontwerpen voor televisie van Frans Schupp en Jaap Drupsteen te bewonderen. Volgens Stef van Breugel, directeur van het sympathieke en kleine museum zijn dit soort samenwerkingen onontbeerlijk voor het voortbestaan van Museum Hilversum.

Continue reading

Leader mash-ups

Vandaag kwam ik weer eens een leuke leader mash-up tegen. Grafisch ontwerper Dann Mathews verhaspelde Star Wars en Mad Men tot deze nieuwe creatie. Dit soort mash-ups vindt ik altijd heel vermakelijk, vaak halen ze het beste uit beide originelen en leggen deze zodoende vast als audiovisuele cliché’s.

De populariteit van de serie Mad Men is voor een deel afhankelijk van het fantastische production design. Alle props, kostuums, haardracht, apparatuur, merken en behangetjes kloppen, maar op het gebied van typografie wordt de plank nog wel eens mis geslagen. Ontwerper Mark Simonson vond een aantal anachronismen in de serie en journalist Andrew Hearst ontdekte dat de aftiteling is gezet in het door velen verafschuwde Arial (uit 1982!). Eerlijk is eerlijk, mij vallen die anachronismen niet op en dus stoor ik me er niet aan. Bovendien; een dramaserie voor televisie is geen historische documentaire.

Toch kan de originele leader van Mad Men me niet zo bekoren. Misschien is het de vallende Don Draper die onplezierige associaties met 9/11 oproept. De leader hoort wel een onheilspellend gevoel op te wekken, vooral in het eerste seizoen als de identiteit van Don Draper nog een geheim is. Maar sinds dat mysterie weg is, zou onderstaande animatie van Paul Rogers ook goed passen.

Er zijn trouwens nog vele, vele Mad Men mash-ups te vinden: met Alice in Wonderland, Megaman of Homer Simpson.

Beste webvideo’s van 2011

Upload Cinema organiseert ook dit jaar weer een webvideo Top 40. Aan de Upload Cinema jury te schone doch lastige taak om uit alle inzendingen van 30 (!) experts (journalisten, kunstenaars, curators, enzovoorts) en de selectie van de eigen redactie het beste van 2011 te kiezen. Een van mijn inzendingen is er in ieder geval al uitgepikt door de NRC die alvast een voorproefje op de site zette.

Het afgelopen jaar heb ik heel anders internetvideo gekeken dan het jaar ervoor. Van 2008 tot 2010 keek ik zo’n 100.000 video’s per jaar. Dat is best veel. Toen mijn periode als conservator van de collectie internetvideo bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid erop zat, heb ik de eerste maanden nul video’s gezien. Geen lolcats, geen skateboard ongelukken en geen Star Wars mash-ups. Deze cold turkey afkickperiode had natuurlijk ook te maken met het boek dat eind februari naar de drukker moest, bijbehorende boekpresentatie en website. Maar juist door die website (Vormvanvermaak.nl dus) zit ik nu weer regelmatig uitgebreid te videosurfen. En ik heb er zowaar weer plezier in gekregen! Alleen kijk ik dus naar andere dingen, onderwerpen die mij bezighouden. Motion-graphic design, muziekvideo’s en ja -met lichte schaamte- ook sijpelt er nog wel eens een kattenfilmpje tussendoor (bestaan er mensen die weerstand kunnen bieden aan Maru?). En dat is natuurlijk te zien aan het lijstje van mijn inzendingen voor Upload Cinema. Bovenstaande filmpje maakt denk ik het meeste kans op een plekje in de Top 40. Maar voor de volledigheid hieronder mijn andere vier favorieten van 2011.

Aiur – SURPR!SE (met beeldmateriaal van het Resonace project)

An Abstact Day (eigenlijk uit 2009,maar online gezet in 2011) van Oerd van Cuijlenborg

Melvin the Magical Mixed Media Machine van HEYHEYHEY

en om Lernard & Sander kon ik in 2011 niet heen:

Aanstaande zondag wordt de Top 40 lijst gepresenteerd in de Stadshouwburg in Amsterdam, wees erbij! (Kaartjes koop je hier)

Aftellen

Bij de Top2000 zijn ze al een tijdje aan het aftellen naar de nummer 1. We weten al wat we in de laatste minuutjes van 2011 te horen krijgen:’Bohemian rhapsody’ van Queen. Maar wat zien we op tv?

Martin Roodnat (Forsrood media design) is al zo’n 10 jaar als ontwerper betrokken bij de Top2000. Hij maakte de groei mee van radioshow naar multi-mediaal evenement, compleet met merchandise en een grote fanbasis (ook te zien in de rijen bezoekers die een kijkje kwamen nemen in het Top2000 café/studio bij Beeld en Geluid in Hilversum). Bij zo’n uitdijend fenomeen is het eens in de zoveel tijd nodig om te kijken of de vormgeving van alle uitingen wel met elkaar in overeenstemming zijn. Enkele maanden voor de uitzending van nummer 2000 begint het overleg al tussen web, radio, tv en andere redacties. Bijna elk jaar wordt het ook het een en ander aan de vormgeving aangepast. Kleine dingen; zoals de achtergrond die bestaat uit platenhoezen en die dit jaar iets schuin staat.

Roodnat verzorgt ook een 3D animatie die te zien is in de laatste minuten van 2011 bij de Top2000 tv-uitzending op Nederland 3. Roodnat raakte midden jaren tachtig in de ban van 3D animatie. Bij Willem van den Berg leerde hij de Cubicomp bedienen. Die computer kostte destijds tonnen en was lastig te bedienen. Het renderen van één frame duurde wel 1,5 uur en moest dan beeldje voor beeldje op een Ampex-band worden gezet (zie foto hiernaast). Dat kon bovendien maar op een paar plekken in Hilversum en als er dan nog video-beeld in gekeyed moest worden, dan moest daar een dure editsuite (+editor) voor gehuurd worden.

Dat is nu wel anders, Roodnat werkt voor de aftel-animatie samen met Alexander Otto. Beide werken vanuit hun eigen studio aan huis in Amsterdam en Groningen. Roodnat: ‘Onvoorstelbaar dat je het nu allemaal vanuit huis kan doen. Ik heb net weer een nieuwe computer aangeschaft die weer vijf keer zo snel is als m’n oude, die helemaal niet zo oud nog niet is. Overleg gaat voor een groot deel via Skype, e-mail en telefoon, animaties stuur je door via Wetransfer. Het gaat allemaal zo makkelijk nu.’

Hieronder alvast een kleine preview van de animatie (die in totaal net zo lang is als het de nummer 1 van de Top2000: zo’n zes minuten) en een gelukkig nieuwjaar!