Oud nieuws

Een greep uit nieuwer en wat ouder nieuws van de afgelopen maanden…

Kunst, kitsch en kerst

SBS6 zond dit jaar op de avond van Eerste Kerstdag geen televisieprogramma’s en reclameblokken uit. In plaats daarvan was tussen 18.30 en 22.30 uur alleen een haardvuur te zien, opgeluisterd door kerstmuziek van Sky Radio. “Even geen programma’s kijken, maar alle tijd nemen voor familie, vrienden, buren of mensen die wel wat gezelschap kunnen gebruiken”, zei directeur Marco Louwerens van SBS6-eigenaar Talpa in het bijbehorende persbericht. “Lekker eten, goede gesprekken, een spelletje. Tijd voor elkaar; dan zorgen wij voor het haardvuur.” Het was een succes, er keken op het hoogtepunt zo’n 400.000 mensen.

Kunstenaar Jan Dibbets kwam in 1968 op een soortgelijke gedachte en maakte het televisiekunstwerk ‘TV as a Fireplace”. Een opname van een haardvuur wat in de decembermaand van 1969 na afloop van de reguliere televisie-uitzending te zien was op de Duitse televisie. Het geldt als een van de eerste echte videokunstwerken en maakt deel uit van de collectie van het Stedelijk Museum. Die omschrijven het als volgt: “Dibbets maakt ons ervan bewust dat […] de TV het haardvuur als centrale plek in het huishouden had vervangen. Langer geleden zaten de gezinsleden voor de haard en amuseerden ze zich door elkaar verhalen te vertellen. Door beelden van vuur uit te zenden, voerde Dibbets de passief tv-kijkende gezinnen op de bank in de huiskamer terug naar het pretelevisietijdperk.” Precies wat de Talpa-directeur ook voor ogen heeft. Tenminste, op kerstavond, daarna lijkt het me de bedoeling dat we allemaal weer inschakelen op SBS6 voor Chateau Meiland en Familie Gillis: Massa is kassa.

Lees verder:

FTM onderzoekt de publieke omroep

In een serie van artikelen gaan Mark Koster en Marthe-Geke Bracht voor platform Follow the money de ‘gordiaanse mediaknoop’ oftewel ‘de giftige cocktail op het Mediapark’ onderzoeken. Het is niet helemaal duidelijk of de pijlen gericht zijn op het bestel als geheel, de NPO of de omroepverenigingen, soms wordt de NPO zaken verweten die eerder de omroepverenigingen aan te rekenen zijn en de netmanagers worden vooral op hun uiterlijk, geslacht en afkomst afgerekend. Niet fraai, maar goed, er staan wel wat steekhoudende zinnen in het eerste artikel:

  • Over de NPO vragen Koster en Bracht: “Wat zijn de criteria om een programma af te wijzen? Zijn er uberhaubt criteria? Wie beslist er over de budgetten? Wie controleert hoe de NPO het geld van het ministerie uitgeeft? ”
  • Thomas Bruning van de NJV wordt geciteerd: ‘Programmamakers zijn de speelbal tussen omroepen en netmanagers.”

De ‘gordiaanse knoop’ is zo bezien betrekkelijk gemakkelijk te ontknopen. Ze bestaat uit twee problemen. Eén: er is gebrek aan transparantie bij de NPO die over zendtijd en budget van de publieke tv-netten en radiozenders beslist. Dat is kwalijk omdat het om publiek geld gaat. Dat moet beter en snel ook.

Het tweede probleem is dat de toegang tot het NPO loket voor zendtijd en productiebudget beperkt is tot de omroepverenigingen. Merkwaardig is het daarom dat veel van de programma’s vervolgens niet door de omroepverenigingen zelf gemaakt worden, maar uitbesteed aan vrije, commercieel opererende producenten en freelancers. In tegenstelling tot die laatste twee, krijgen de omroepen naast die exclusieve toegang tot zendtijd en geld, ook nog eens subsidie om zichzelf in stand te houden. Waarom mogen vrije producenten en makers niet rechtstreeks pitchen en geld aanvragen bij de NPO? Dat lijkt me, zeker als het probleem met transparantie opgelost wordt, een veel betere garantie voor kwaliteit en pluriformiteit. Een stuk goedkoper ook.

Lees verder:

30 jaar HKU in 2 voor 12

“En voor de volgende vraag kijken we naar een animatie van de studenten van de HKU” De HKU en 2 voor 12 stonden in december even stil bij hun samenwerking die maar liefst 30 jaar geleden begon. Presentatrice Astrid Joosten geeft aan dat de animaties na 30 jaar samenwerking “in het DNA” van 2 voor 12 zitten. “De deelnemers verwachten de animaties ook, en vinden ze vaak heel mooi. Ik hoop dat de studenten er ook wat aan hebben, zodat het van twee kanten winst oplevert. En ik hoop dat we dit nog heel lang zo kunnen blijven doen,” aldus de presentatrice die zelf ook al 30 jaar aan het programma is verbonden.

Meer lezen:

I want my MTV

De zeer aantrekkelijke design-site It’s Nice That publiceerde een mooie terugblik op 40 jaar MTV-idents. De muziekzender wist zich altijd te onderscheiden met waanzinnig goede stationcalls. Kijkers van het eerste uur hebben de iconische maanlanding-mash up waarschijnlijk nog haarscherp op hun netvlies. Daarna werkten diverse creatieven aan de idents en bleef MTV voorloper in deze discipline, de invloed van de zender op de branding van nationale zenders is onmiskenbaar. Ayla Angelos dook in het MTV-archief en sprak met enkele beeldbepalende ontwerpers en studio’s van nu. Ook over de uitdagingen van de muziekzender in het tijdperk van convergentie en on demand video.

Reageer