Het archief van Weynand Grijzen (inmiddels ondergebracht bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid) bevat onder meer een plakboek waaruit veel duidelijk wordt over de periode voordat Weynand bij de NTS als freelance decorontwerper aan de slag gaat. We konden daar al iets over lezen in de biografie geschreven door Weynand’s neef Willem van der Molen. Klik op de afbeeldingen voor toelichting.
De eerste pagina van het plakboek toont het indrukwekkende openlucht decor van H.Th. Wijdeveld voor De vliegende Hollander op de Kager plassen in 1930. Weijnand voerde de supervisie over de bouw en kwam daarvoor 1 maand over uit Berlijn waar hij na zijn afstuderen naartoe was getrokken. Hij ontwierp ook de kostuums.
Panoramafoto van het inmense decor: met een dorp (Stavoren) wat aan het einde van de voorstelling in het water zakte en ook weer omhoog gehesen kon worden voor de volgende voorstelling.
Een ontwerp van Grijzen voor een meubel in een woning aan de Jan van Galenstraat Amsterdam van architect H.Th. Wijdeveld. In het gebouw aan de Van Galen straat rechts is volgens het opschrift achterop de atelierwoning van Wijdeveld, het atelier van Grijzen, op de 4e etage Bert Nienhuis en op de 3e etage Henk Kerstina. De totale huur is 55 gulden voor 1927-1928.
Een jonge Weynand
Foto’s van Weynand en Bert Nienhuis in Berlijn, omstreeks 1930. De foto rechts is genomen op 28 december 1928 in een fotostudio in de Amsterdamse Kalverstraat. Volgens opschrift zien we vlnr: Grijzen, Bert Nienhuis en Henk (Kees) Niegeman. Mogelijk is dit Johan Niegeman of familie van hem.
Helaas ontbreken een aantal karikaturen die ooit zijn uitgeleend aan kunsthistoricus Cor de Wit ivm een monografie over architect Johan Niegeman (titel Johan Niegeman 1902-1977. Bauhaus, Sowjet Unie, Amsterdam (1979)). Waarschijnlijk kende Grijzen en Niegeman elkaar uit Berlijn of via Niegeman’s oom H.Th. Wijdeveld.
Schitterende karikaturen van Amsterdamse gemeenteraadsleden, onder Niceto Alcalá-Zamora en Francisco Mario (?)
Vlnr: Maharaja van Kasmir, Maharaja van Bikanir, Oswals Mosley (Engelse fascist), Gandhi (naar de Cor de Wit), Polak (vader van Lida), Charlie Chaplin, René Clair, Harold Lloyd, Maurice Chevalier
Grijzen illustreerde voor vele dag- en weekbladen. Soms staat in rood aangegeven wat hij aan zo’n tekening verdiende.
Illustraties bij vrolijke verhalen in De Groene
Een rauwe spotprent voor de Tribune, het blad van de Communistische partij, waaruit Weynands communistische denkbeelden duidelijk worden.
Volgens de Theaterecyclopedie is het decorontwerp voor Circus Knie in 1933, met om Aaf Bouber van Albert van Dalsum (http://www.eenlevenlangtheater.nl/albert%20van%20dalsum/repertoire/toneel/amsterdamsche%20tooneelvereeniging%20/3425.html), 1933. Wellicht assisteerde Grijzen of tekende hij het decor na.
Grijzen raakt voor de oorlog bevriend met het echtpaar Dumont en trekt bij ze in. Samen met Jaques Dumont, die ontwerpt voor warenuis Metz & Co starten ze een ontwerpstudio voor “Decoration Theatrale. Decors, Costumes de style modernes.”
Origineel van het omslagontwerp voor het Franse blad Fantasio. In de jaren 30 verblijft Grijzen met enige regelmaat in Parijs dankzij zijn vriendschap met het Franse echtpaar Dumont. ca 1934
Illustraties voor Franse bladen.
Dessin de Weynand: comische illustraties voor Marianne, Le Rire en Sourire. Hij ondertekent soms met Grizène. Vlnr: Le ver de terre: regarde, comme il est content,maintenant: il s’embetait tellement tout seul. Arriere lune de miel: Le soleil est aussi de la partie pour celebre nos noces d’argent! – Oui, quel jour merveilleux pour secher le linge! Une bonne raison: Puorquoi bats-tu toujours ta femme? – Parce qu’elle se plaint d’etre malheureuse avec moi! N’attendez pas plus longtemps, mes petites demoiselles, les feuilles ne tombent pas toutes.
Het zwakke geslacht
Verhuiskaartje voor WECA film, 1937
1938
1939
De Ramblers komen
Zaterdagavond stemmingen in woord en klank uit theater Gooiland
Voor de VARA radiogids tekende Grijzen prachtige programma-overzichten van het zaterdagavond programma. Periode 1939-1940
Diverse illustraties
Reclame voor Aflukin, een middel wat helpbij verkoudheid en griep, maar volgens de fabrikant moet je het elke dag gebruiken: “Storm en regen, mist en koude kunnen haar niet deren. elken dag neemt zij Aflukin en dan blijft zij vrij van griep.”
U mist iets… Een brochure op rijm met illustratiies van Weynand voor Anthraciet kachels
Folder voor gezelschapsspel Doublette, roulette zonder roulette.
Reclames voor Duskin sigaretten van vlak voor de Duitse invasie.
Paard wil niet wat jij wilt? Blijf kalm, neem ‘n Duskin. Laatste tekening voor het sigarette merk gemaakt op 9 mei 1940. De schets is niet meer uitgevoerd door het uitbreken vande oorlog.
Omslag en illustraties voor een kinderboek van Henriette van Eyk uitgegeven bij de Bezige Bij, 1945
Grijzen decoreerde de feestzaal in hotel Krasnakolsky wat na de bevrijding ingericht werd als feestzaal voor de Amerikaanse militairen.
Na de oorlog bloeide het oude verzuilde omroepbestel gewoon weer op.
Deze kleine illustratie over het omroepbestel voor Het Parool leverde Grijzen 15 gulden op. 1949
Logo ontwerp voor Sam Appeldoorn, chef red. Financieel Dagblad
Illustraties voor het Financieel Dagblad en briefhoofden voor NEPON, ca 1956-1947
Beurshandel herleeft, Mercurius blaast het vergunningsstelsel de deur uit. Nieuwsprent voor het Financieel Dagblad.
Pagina vol geillustreerde infographics, Financieel Dagblad 2 april 1949
Financieel Dagblad 2 april 1949
Financieel Dagblad 2 april 1949
Financieel Dagblad 2 april 1949
Dit kostte de inrichting van het Olypisch stadion voor een feest van de Nederlandse Jeugd Gemeenschap in 1948 dus.
en zo zag het er uit.
1951. Midden jaren vijftig komt Grijzen in dienst van de stichting Nederlands Volkstoneel als decorontwerper, hij ontwierp daar ook waarschijnlijk affiches en ander drukwerk voor.
Decorontwerp voor Het huis van Bernada Alba van Garcia Lorca onder regie van Guus Defresne, 1954
Decorontwerp voor het eerste bedrijf van Anna Christie, 1954. De achterwand van het schip staat klaar achter de wand van de bar.
Decorontwerp voor het tweede bedrijf van Anna Christie, 1954. De kajuit-wand is afneembaar.
Decorontwerp voor het derde en vierde bedrijf van Anna Christie, 1954.
Decorontwerp voor het eerste bedrijf van De duivel kwam uit Dublin, 1954
Decorontwerp voor het tweede en derde bedrijf van De duivel kwam uit Dublin, 1954
Decorontwerp Mijnheer Gillie, regie Guus Defresne, 1955
Ontwerp voor onbekend stuk.
1958
Het Handelsblad schreef over Camino Real: “Zonder twijfel heeft men geenzins alle mogelijkheden van dit spel kunnen realiseren – hiervoor zou men ver boven zijn krachten hebben moeten werken. Wat er echter wél tot stand is gekomen kan men spelers en regisseur complimenteren. Een compliment dat zich ook uistrekt naar de uitstekend afgestemde decors van Wijnand Grijzen.” En: “Onder de aanwezigen, die de vertoning met grote bijval hebben ontvangen, bevond zich ook H.K.H. Prinses Beatrix.”
Decorontwerp voor theatervoorstelling Bernadine onder regie van Gerard Rekers, 1957-1958. Volgens het bijschrift is dit Weynands eerste studio-ontwerp, mogelijk heeft Rekers ook een televisieuitvoering gemaakt van dit stuk.
Illustratie van vele roemruchte figuren in Scheltema. Op de fot onder zit Weynand voor het bankje in zijn huis in Heino. Waar het schilderij is gebleven is mij niet bekend.
Related